Karlshamn-Vislanda-Bolmens järnväg - K.V.B.J.

Denna unika bro tillverkades i Belgien under 2:a hälften av 1800 talet och monterades 1873 på sin nuvarande plats. Den var svängbar för att kunna släppa igenom den ångbåtstrafik, som tidvis var omfattande på sjön Åsnen. Passerande timmerpråmar för vidare transport in i Horgefjorden bidrog till att bron användes fram till mitten av 1950-talet. Bron är utan tvivel den intressantaste av bevarade kulturlämningar från tidig industrialisering som vi har i Västra Torsås. Den är fortfarande i gott skick och med sina vackra dykdalber av huggen sten är den av stort värde för vår hembygd. (Järnvägen Karlshamn-Vislanda-Bolmen i Västra Torsås Hembygdskalender (1996), s252 av Bengt Qvistgaard)

I mitten av 1800-talet började järnvägar byggas i Sverige. En förbindelse mellan Karlshamn och Värend i Kronobergs län (södra stambanan), hade diskuterats tidigt. Under åren 1855-1869 diskuterades flera förslag och år 1870 bildades Karlshamn-Vislanda Järnvägsaktiebolag. K.W.J. Banbyggnationen påbörjades 1872 och 1874 invigdes den 78 km långa banan av Oskar II. Järnvägsinvigningarnas kung. Banan förlängdes 1878 till Bolmen, väster om Ljungby, och några år senare även med sträckan Bolmen-Halmstad. Från början gick det fyra tåg per dag, två tåg i vardera riktning, mellan Karlshamn och Vislanda, på "sillabanan" som den kallades. Resan tog ungefär 1 timme och 30 minuter. Järnvägen var smalspårig med den ovanliga spårvidden "3,5 fot", dvs 1067 mm och rälsvikten 17,2 kg/m. År 1943 blev banan införlivad i statsbanenätet. Som landets sista järnväg med spårvidden 1067 mm lades banan ned den 30 maj 1970. Samma år revs rälsen upp. 

Källa: skylttext på informationstavla vid Ulvö svängbro. Föreningen Allbo Järnvägar, Länsstyrelsen i Kronobergs län".

 


Vill ni veta exakt var järnvägsbron ligger klicka här och sök efter beteckningen E58.